Οικονομικά της Εκπαίδευσης

Economics of Education

Κωδικός Μαθήματος

ECO_396

Εξάμηνο: 7ο

Έτος Σπουδών:

Προς Φοιτητές Erasmus: Όχι

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοεί τη διαδικασία με βάση την οποία τα άτομα διαμορφώνουν τις επιλογές τους σχετικά με την εκπαίδευση που θα αποκτήσουν μέσω της αλληλεπίδρασης των δυνάμεων της προσφοράς και ζήτησης που διέπουν την εν λόγω επιλογή.
  • Κατανοεί και εντοπίζει τις διαφορές μεταξύ του υποδείγματος του ανθρώπινου κεφαλαίου και της θεωρίας σηματοδότησης.
  • Κατανοεί εντός του πλαισίου της οικονομικής ανάλυσης τη συνάρτηση παραγωγής εκπαιδευτικού αποτελέσματος.
  • Κατανοεί τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται στην οικονομική επιστήμη για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών πολιτικών καθώς και τις προεκτάσεις των διάφορων πολιτικών και οικονομικών θεσμικών παραγόντων στο εκπαιδευτικό αποτέλεσμα.
  • Διαχωρίζει τα ζητήματα ανάλυσης μεταξύ αυτών που αφορούν την οικονομική ανάλυση της εκπαίδευσης από το αμιγώς παιδαγωγικό περιεχόμενο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
  • Συγκεντρώνει και οργανώνει τα συναφή εμπειρικά δεδομένα που απαιτούνται για την εκτίμηση των αποδόσεων της εκπαίδευσης και αναγνωρίζει το ρόλο των εξωτερικών επιδράσεων.
  • Κατανοεί τους προσδιοριστικούς παράγοντες του εκπαιδευτικού αποτελέσματος σε διαφορετικές βαθμίδες εκπαίδευσης.
  • Αναγνωρίζει το ρόλο της λογοδοσίας στην εκπαίδευση και του τρόπου διοίκησης των εκπαιδευτικών μονάδων.
  • Αναγνωρίζει τη αξία της διεπιστημονικής προσέγγισης των οικονομικών της εκπαίδευσης, δεδομένου ότι η αναπτυξιακή εξέλιξη ενός ατόμου στην οικονομική επιστήμη είναι ουσιαστικά ένα πεδίο που χρησιμοποιεί βασικά εργαλεία ανάλυσης από τα μαθηματικά, την φιλοσοφία, την ψυχολογία, την ιστορία και την πολιτική επιστήμη.
  • Αναπτύσσει δεξιότητες κριτικής σκέψης αναφορικά με την αξιολόγηση ανταγωνιστικών ιδεών και προσεγγίσεων χρησιμοποιώντας διάφορες μεθόδους αντιμετώπισης σχετικών προβλημάτων.
  • Αναπτύξει σύνθετες δεξιότητες συγγραφής και παρουσίασης μιας ερευνητικής εργασίας σε διάφορα θέματα ενδιαφέροντος εντός της αίθουσας διδασκαλίας.

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Ο ρόλος της εκπαίδευσης στην οικονομική επιστήμη
  • Η ζήτηση για εκπαίδευση
  • Θεωρία ανθρώπινου κεφαλαίου
  • Θεωρία σηματοδότησης
  • Η εκτίμηση των αποδόσεων της εκπαίδευσης
  • Το μέγεθος της τάξης και οι διαμαθητικές επιδράσεις
  • Η αγορά εργασίας και η αποτελεσματικότητα των δασκάλων
  • Χρηματοδότηση της εκπαίδευσης
  • Επιλογή σχολείου, κοινωνική ευθύνη και λογοδοσία
  • Τριτοβάθμια εκπαίδευση
  • Ατομικές δεξιότητες (γνωστικές και μη-γνωστικές)
  • Διαγενεακή κινητικότητα
  • Οι εξωτερικότητες της εκπαίδευσης (εγκληματικότητα, υγεία, θεσμοί)

Διδακτικές Δραστηριότητες

Διαλέξεις (3 ώρες/εβδομάδα)

Οργάνωση Διδασκαλίας

Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

39 ώρες (3Χ13)

Αυτοτελής Μελέτη

111 ώρες

Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)

150 ώρες

Αξιολόγηση

Η αξιολόγηση βασίζεται στην επίδοση των φοιτητών στην γραπτή τελική εξέταση (80%), στη συνοπτική παρουσίαση ενός επιστημονικού δημοσιευμένου άρθρου εντός της αίθουσας (10%) και σε μια ενδιάμεση εξέταση κατά τη διάρκεια του εξαμήνου (10%). Το περιεχόμενο των γραπτών εξετάσεων αφορά σε ζητήματα κατανόησης βασικών εννοιών, συγκριτικής αξιολόγησης στοιχείων θεωρίας και επίλυση αριθμητικών προβλημάτων σχετικών με το περιεχόμενο του μαθήματος. Η μορφή των ερωτήσεων είναι πολλαπλής επιλογής και οι φοιτητές καλούνται να επιλέξουν την σωστή απάντηση σε 40 ερωτήσεις στις οποίες υπάρχουν 5 εναλλακτικές απαντήσεις ανά ερώτημα. Τα κριτήρια αξιολόγησης περιγράφονται αναλυτικά στο περίγραμμα του μαθήματος το οποίο βρίσκεται αναρτημένο στον ιστότοπο του μαθήματος (e-class upatras).

Χρήση ΤΠΕ

Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία

Ώρες διδασκαλίας: 3

Μoνάδες ECTS: 6

Διδακτικές μονάδες: 3

Συντελεστής Βαρύτητας: 1.5

Τύπος: Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

Γλώσσα: Ελληνική

Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο

Γενικές Ικανότητες: Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών, Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις, Λήψη αποφάσεων, Αυτόνομη εργασία, Εργασία σε διεθνές περιβάλλον, Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα, Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου, Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής, Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Giannakopoulos Nicholas

Γνωστικό Αντικείμενο: Εφαρμοσμένη Μικροοικονομική

Οργανική Μονάδα / Εργαστήριο:

Τηλέφωνο: +30 2610 962599

Ώρες γραφείου: Τρίτη 12.00 - 14.00 Παρασκευή 13.00 - 14.00

Προτεινόμενα Συγγράμματα: 

Γιαννακόπουλος, Ν., Μ. Ντεμούσης (2015) «Οικονομική της Εκπαίδευσης», Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα – Αποθετήριο «Κάλλιπος», ISBN: 978-960-603-336-0. Ηλεκτρονικό Βιβλίο (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 320259)

Ψαχαρόπουλος, Γ. (1999) «Οικονομική της Εκπαίδευσης», Β’ Έκδοση, Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα, ISBN: 978-960-02-1368-3. (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 30302)

Παπαγεωργίου Π., Σ. Χατζηδήμα (2003) «Εισαγωγή στην Οικονομική των Ανθρωπίνων Πόρων και της Εκπαίδευσης», Εκδόσεις: Εκδόσεις Σταμούλη ΑΕ. Αθήνα, ISBN: (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 89836).

Προπτυχιακά

Τελευταία νέα & ανακοινώσεις

11ο Συνέδριο για την Οικονομική των Φυσικών Πόρων και του Περιβάλλοντος: Προθεσμίες

09/07/2025|

Παρασκευή 31 Οκτωβρίου έως το Σάββατο 1 Νοεμβρίου 2025, υβριδικά στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πατρών

Είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε το 11ο Συνέδριο για την Οικονομική των Φυσικών Πόρων και του Περιβάλλοντος (ENVECON).

Το 11ο ENVECON συνδιοργανώνεται από:

  • Το Εργαστήριο Επιχειρησιακής Έρευνας, […]

Μ. Τσάμπρα: ώρες επισκόπησης γραπτών

06/07/2025|

Αγαπητοί, Αγαπητές

Με την ολοκλήρωση των βαθμολογήσεων – και προκειμένου να έχετε την ανεμπόδιστη πρόσβαση στα γραπτά σας όπως ζητήσατε -Σας περιμένω την ΔΕΥΤΕΡΑ 7 ΙΟΥΛΙΟΥ 2025 και ώρα 10.00 έως 12.00, καθώς και 13.00 έως  15.00 ΣΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΜΟΥ (2ος όροφος).

Η διδάσκουσα

Μ. Τσάμπρα

Προκήρυξη Υποτροφιών «ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΕΝΤΖΕΛΟΠΟΥΛΟΣ» για σπουδές στο Πανεπιστήμιο Πατρών Ακαδημαϊκού έτους 2025-2026

30/06/2025|

Κατά την ακαδημαϊκή περίοδο 2025-2026  συνεχίζεται για 16η συνεχή χρονιά ο θεσμός των υποτροφιών «Ανδρέας Μεντζελόπουλος» για σπουδές στο Πανεπιστήμιο Πατρών.

Αναλυτικά οι προσφερόμενες υποτροφίες έχουν ως εξής:

  1. Για Προπτυχιακές Σπουδές: Έως Τριάντα (30) υποτροφίες των 5.000 €/έτος στους πρωτοετείς φοιτητές (νέο-εισαχθέντες το 2025).
  2. Για Μεταπτυχιακές […]

2ο Patras Applied Microeconomics (PAM) Workshop

27/06/2025|

📅 1–3 Ιουλίου 2025, 📍 Τμήμα Οικονομικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Πατρών, http://pamworkshop.upatras.gr/

Το Τμήμα μας συνδιοργανώνει και φιλοξενεί το 2o Patras Applied Microeconomics (PAM) Workshop το οποίο θα πραγματοποιηθεί στις εγκαταστάσεις του από την 1η έως και την 3η Ιουλίου 2025.

Τα PAM Workshops έχουν ως στόχο να […]