Εισαγωγή στους Η/Υ και Εφαρμογές

Εισαγωγή στους Η/Υ και Εφαρμογές

Κωδικός Μαθήματος

ECO_150

Εξάμηνο: 1ο

Έτος Σπουδών:

Κατηγορία: Υποχρεωτικό

Προς Φοιτητές Erasmus: Ναι

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Στόχος του μαθήματος είναι η δημιουργία βασικών ικανοτήτων για την αξιοποίηση των υπολογιστικών συστημάτων και των εφαρμογών τους ως τα κύρια εργαλεία επεξεργασίας και κατανόησης των δεδομένων σήμερα. Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, αναμένεται οι φοιτητές και οι φοιτήτριες  να είναι σε θέση να:

  • Περιγράψουν το ρόλο και τη σημασία των υπολογιστών στην Οικονομική Επιστήμη
  • Ορίσουν τις αρχές λειτουργίας των υπολογιστών συστημάτων και των στοιχείων της αρχιτεκτονικής τους
  • Προσδιορίσουν μεθόδους αναπαράστασης δεδομένων στους υπολογιστές, ιδίως αριθμητικών σε διαφορετικά συστήματα αρίθμησης
  • Αναγνωρίσουν την έννοια και τη σημασία των αλγορίθμων και να κάνουν χρήση της αλγοριθμικής προσέγγισης στην επίλυση στατιστικών προβλημάτων με τη χρήση υπολογιστών
  • Αξιοποιούν μεθόδους προσέγγισης προβλημάτων στατιστικής επεξεργασίας δεδομένων μέσω Η/Υ
  • Χρησιμοποιούν μεθόδους επεξεργασίας και βασικής στατιστικής ανάλυσης δεδομένων βασιζόμενοι σε λογισμικό λογιστικών φύλλων και στη γλώσσα προγραμματισμού Python.
  • Αξιολογούν εναλλακτικά υπολογιστικά περιβάλλοντα επεξεργασίας και στατιστικής ανάλυσης δεδομένων ανάλογα με τη φύση του προβλήματος

Περιεχόμενα μαθήματος

Η σημασία των υπολογιστών στην Οικονομική Επιστήμη. Ιστορική αναδρομή στην εξέλιξη των υπολογιστικών συστημάτων και της αρχιτεκτονικής τους. Αρχιτεκτονική σύγχρονων υπολογιστικών συστημάτων. Μέθοδοι αναπαράστασης δεδομένων στους υπολογιστές. Η φιλοσοφία των συστημάτων αρίθμησης και παραδείγματα μετατροπής μεταξύ διαφορετικών συστημάτων, με έμφαση στο δυαδικό σύστημα που χρησιμοποιούν οι υπολογιστές. Οι αλγόριθμοι στην επίλυση στατιστικών προβλημάτων με τη χρήση υπολογιστών. Τεχνικές στατιστικής επεξεργασίας δεδομένων με δύο διαφορετικές προσεγγίσεις: α) με βάση το λογισμικό διαχείρισης λογιστικών φύλλων (χρήση MS Excel / OpenOffice Calc), και β) με τη χρήση της γλώσσας προγραμματισμού Python. Χρήση δημόσιων ανοικτών δεδομένων, όπως αυτά της Απογραφής Πληθυσμού, για την εκμάθηση τεχνικών επεξεργασίας και κατανόησης των δεδομένων και με τις δύο προσεγγίσεις. Συγκριτική αξιολόγηση των δύο προσεγγίσεων.

Διδακτικές Δραστηριότητες

Διαλέξεις (3 ώρες/εβδομάδα) και Εργαστηριακές Ασκήσεις (2 ώρες/εβδομάδα)

Οργάνωση Διδασκαλίας

Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

39 (3×13) ώρες

Εργαστηριακές Ασκήσεις

26 (2×13) ώρες

Εκπόνηση Ομαδικής Εργασίας

52 ώρες

Ατομικές Ασκήσεις και Αυτομελέτη

33 ώρες

Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)

150 ώρες

Αξιολόγηση

Η αξιολόγηση περιλαμβάνει:

  1. Δύο (2) γραπτές ομαδικές εργασίες (με στόχο την χρήση υπολογιστικών εργαλείων για την επεξεργασία και στατιστική ανάλυσης δεδομένων): 30%
  2. Γραπτή εξέταση (Ερωτήσεις σύντομης απάντησης, Επίλυση Προβλημάτων): 70%

Ο τελικός βαθμός είναι προβιβάσιμος εφόσον ο βαθμός είναι πάνω από τη βάση στις δύο εργασίες και στην γραπτή εξέταση. Τα κριτήρια αξιολόγησης είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές στην περιγραφή του μαθήματος στο eclass εδώ

Χρήση ΤΠΕ

  • Χρήση διαφανειών για την υποστήριξη διαλέξεων
  • Χρήση λογισμικού λογιστικών φύλλων (MSExcel, OpenOfficeCalc) και της γλώσσας προγραμματισμού Python για την επίδειξη και πρακτική προσέγγιση στατιστικών μεθόδων επεξεργασίας δεδομένων
  • Χρήση πλατφόρμας elearning (eclass) για την:
  • οργάνωση και διανομή των σημειώσεων
  • εκπόνηση εβδομαδιαίων ηλεκτρονικών ασκήσεων (quizzes) κατανόησης της ύλης και αξιολόγηση φοιτητών
  • την παράδοση των εργασιών.
  • την επικοινωνία με τους φοιτητές.
  • Χρήση ανοικτών μαθημάτων ως συμπληρωματικό εκπαιδευτικό υλικό

Ώρες διδασκαλίας: 5

Μoνάδες ECTS: 6

Διδακτικές μονάδες: 3

Συντελεστής Βαρύτητας: 1.5

Τύπος: Υποβάθρου, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

Γλώσσα: Ελληνική

Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο

Γενικές Ικανότητες: Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών, Ομαδική εργασία

Δασκάλου Βικτωρία - ΕΔΙΠ

Γνωστικό Αντικείμενο: Διαδικτυακά Πληροφοριακά Συστήματα

Οργανική Μονάδα / Εργαστήριο:

Τηλέφωνο: +30 2610 997788

Ώρες γραφείου: Δευτέρα 11:00-12:00 Τρίτη 12:00-14:00

Αναπληρωτής Καθηγητής
Τζαγκαράκης Μανώλης - Αναπληρωτής Καθηγητής

Γνωστικό Αντικείμενο: Συστήματα Διαχείρισης Πληροφορίας

Οργανική Μονάδα / Εργαστήριο:

Τηλέφωνο: +30 2610 962588

Ώρες γραφείου: Δευτέρα 10:00 - 12:00 Παρασκευή 10:00 - 11:00

Προτεινόμενα Συγγράμματα: 

-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :

Παπαθανασίου, Ε. Στοιχεία υπολογιστικών συστημάτων, Δ’ έκδοση, Εκδόσεις Μπένου, 2010, ISBN: 978-960-8249-74-5

Αβούρης, Ν., Κουκιάς, Μ., Παλιουράς, Β., Σγάρμπας, Κ.: Python – Εισαγωγή στους υπολογιστές, ΙΔΡΥΜΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ & ΕΡΕΥΝΑΣ-ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΡΗΤΗΣ, 3η Έκδοση, 2016, ISBN: 978-960-524-470-5

A Byte of Python, Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, Διαθέσιμο από http://dide.flo.sch.gr/Plinet/Meetings/Meeting23/A_Byte_of_Python-el.pdf

Προπτυχιακά

Τελευταία νέα & ανακοινώσεις

Ομιλία με τίτλο “Πώς τα δεδομένα επηρεάζουν τη στρατηγική των επιχειρήσεων και την ψηφιακή τους προβολή”

24/04/2024|

Στα πλαίσια του κύκλου σεμιναρίων ΠΜΣ “Εφαρμοσμένη Οικονομική και Ανάλυση Δεδομένων”, την Πέμπτη 25 Απριλίου 2024 και ώρα 16:00 – 17:00 στο ΑΜΦ 4 θα γίνει ομιλία του Γιώργου Παρηγοράκη, συνιδρυτή της διαφημιστικής εταιρείας Entrust  (www.entrustgroup.gr) με τίτλο:

“Πώς τα δεδομένα επηρεάζουν τη […]

Αναβολή αυριανής διάλεξης (23 Απριλίου) 9:00-11:00, τμήμα Α, Μαθηματικά ΙΙ

22/04/2024|

Λόγω έκτακτων ακαδημαϊκών υποχρεώσεων,  η αυριανή διάλεξη 23/4, ώρα 9:00-11:00 του τμήματος Α, Μαθηματικά ΙΙ, κος Βενέτης αναβάλλεται.

Θα υπάρξει ενημέρωση σχετικά με την αναπλήρωση της διάλεξης.

Ο Διδάσκων

Ι. Βενέτης

Αναπλήρωση Διάλεξης Εισαγωγή στην Οικονομική Επιστήμη ΙΙ (Τμήμα Α)

22/04/2024|

Η αναπλήρωση της διάλεξης του μαθήματος Εισαγωγή στην Οικονομική Επιστήμη ΙΙ (Τμήμα Α) που αναβλήθηκε λόγω της διακοπής ρεύματος, θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 23/4/2024 και ώρα 11.00-13.00 στο ΑΜΦ-1.2.

Ο διδάσκων
Ελευθέριος Γούλας