Οικονομικά της Εκπαίδευσης

Economics of Education

Κωδικός Μαθήματος

ECO_396

Εξάμηνο: 7ο

Έτος Σπουδών:

Προς Φοιτητές Erasmus: Όχι

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοεί τη διαδικασία με βάση την οποία τα άτομα διαμορφώνουν τις επιλογές τους σχετικά με την εκπαίδευση που θα αποκτήσουν μέσω της αλληλεπίδρασης των δυνάμεων της προσφοράς και ζήτησης που διέπουν την εν λόγω επιλογή.
  • Κατανοεί και εντοπίζει τις διαφορές μεταξύ του υποδείγματος του ανθρώπινου κεφαλαίου και της θεωρίας σηματοδότησης.
  • Κατανοεί εντός του πλαισίου της οικονομικής ανάλυσης τη συνάρτηση παραγωγής εκπαιδευτικού αποτελέσματος.
  • Κατανοεί τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται στην οικονομική επιστήμη για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών πολιτικών καθώς και τις προεκτάσεις των διάφορων πολιτικών και οικονομικών θεσμικών παραγόντων στο εκπαιδευτικό αποτέλεσμα.
  • Διαχωρίζει τα ζητήματα ανάλυσης μεταξύ αυτών που αφορούν την οικονομική ανάλυση της εκπαίδευσης από το αμιγώς παιδαγωγικό περιεχόμενο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
  • Συγκεντρώνει και οργανώνει τα συναφή εμπειρικά δεδομένα που απαιτούνται για την εκτίμηση των αποδόσεων της εκπαίδευσης και αναγνωρίζει το ρόλο των εξωτερικών επιδράσεων.
  • Κατανοεί τους προσδιοριστικούς παράγοντες του εκπαιδευτικού αποτελέσματος σε διαφορετικές βαθμίδες εκπαίδευσης.
  • Αναγνωρίζει το ρόλο της λογοδοσίας στην εκπαίδευση και του τρόπου διοίκησης των εκπαιδευτικών μονάδων.
  • Αναγνωρίζει τη αξία της διεπιστημονικής προσέγγισης των οικονομικών της εκπαίδευσης, δεδομένου ότι η αναπτυξιακή εξέλιξη ενός ατόμου στην οικονομική επιστήμη είναι ουσιαστικά ένα πεδίο που χρησιμοποιεί βασικά εργαλεία ανάλυσης από τα μαθηματικά, την φιλοσοφία, την ψυχολογία, την ιστορία και την πολιτική επιστήμη.
  • Αναπτύσσει δεξιότητες κριτικής σκέψης αναφορικά με την αξιολόγηση ανταγωνιστικών ιδεών και προσεγγίσεων χρησιμοποιώντας διάφορες μεθόδους αντιμετώπισης σχετικών προβλημάτων.
  • Αναπτύξει σύνθετες δεξιότητες συγγραφής και παρουσίασης μιας ερευνητικής εργασίας σε διάφορα θέματα ενδιαφέροντος εντός της αίθουσας διδασκαλίας.

Περιεχόμενα μαθήματος

  • Ο ρόλος της εκπαίδευσης στην οικονομική επιστήμη
  • Η ζήτηση για εκπαίδευση
  • Θεωρία ανθρώπινου κεφαλαίου
  • Θεωρία σηματοδότησης
  • Η εκτίμηση των αποδόσεων της εκπαίδευσης
  • Το μέγεθος της τάξης και οι διαμαθητικές επιδράσεις
  • Η αγορά εργασίας και η αποτελεσματικότητα των δασκάλων
  • Χρηματοδότηση της εκπαίδευσης
  • Επιλογή σχολείου, κοινωνική ευθύνη και λογοδοσία
  • Τριτοβάθμια εκπαίδευση
  • Ατομικές δεξιότητες (γνωστικές και μη-γνωστικές)
  • Διαγενεακή κινητικότητα
  • Οι εξωτερικότητες της εκπαίδευσης (εγκληματικότητα, υγεία, θεσμοί)

Διδακτικές Δραστηριότητες

Διαλέξεις (3 ώρες/εβδομάδα)

Οργάνωση Διδασκαλίας

Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

3×13=39 ώρες

Αυτοτελής Μελέτη

111 ώρες

Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)

150 ώρες

Αξιολόγηση

Η αξιολόγηση βασίζεται στην επίδοση των φοιτητών στην γραπτή τελική εξέταση (80%), στη συνοπτική παρουσίαση ενός επιστημονικού δημοσιευμένου άρθρου εντός της αίθουσας (10%) και σε μια ενδιάμεση εξέταση κατά τη διάρκεια του εξαμήνου (10%). Το περιεχόμενο των γραπτών εξετάσεων αφορά σε ζητήματα κατανόησης βασικών εννοιών, συγκριτικής αξιολόγησης στοιχείων θεωρίας και επίλυση αριθμητικών προβλημάτων σχετικών με το περιεχόμενο του μαθήματος. Η μορφή των ερωτήσεων είναι πολλαπλής επιλογής και οι φοιτητές καλούνται να επιλέξουν την σωστή απάντηση σε 40 ερωτήσεις στις οποίες υπάρχουν 5 ενναλακτικές απαντήσεις ανά ερώτημα. Τα κριτήρια αξιολόγησης περιγράφονται αναλυτικά στο περίγραμμα του μαθήματος το οποίο βρίσκεται αναρτημένο στον ιστότοπο του μαθήματος (e-class upatras).

Χρήση ΤΠΕ

Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία

Ώρες διδασκαλίας: 3

Μoνάδες ECTS: 6

Διδακτικές μονάδες: 3

Συντελεστής Βαρύτητας: 1.5

Τύπος: Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

Γλώσσα: Ελληνική

Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο

Γενικές Ικανότητες: Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών, Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις, Λήψη αποφάσεων, Αυτόνομη εργασία, Εργασία σε διεθνές περιβάλλον, Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα, Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου, Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής, Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Giannakopoulos Nicholas

Γνωστικό Αντικείμενο: Εφαρμοσμένη Μικροοικονομική

Οργανική Μονάδα / Εργαστήριο:

Τηλέφωνο: +30 2610 962599

Ώρες γραφείου: Τρίτη 12:00-14:00 Παρασκευή 13:00-14:00

Προτεινόμενα Συγγράμματα: 

-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

Γιαννακόπουλος, Ν., Μ. Ντεμούσης (2015) «Οικονομική της Εκπαίδευσης», Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα – Αποθετήριο «Κάλλιπος», ISBN: 978-960-603-336-0. Ηλεκτρονικό Βιβλίο (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 320259)

Ψαχαρόπουλος, Γ. (1999) «Οικονομική της Εκπαίδευσης», Β’ Έκδοση, Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα, ISBN: 978-960-02-1368-3. (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 30302)

Παπαγεωργίου Π., Σ. Χατζηδήμα (2003) «Εισαγωγή στην Οικονομική των Ανθρωπίνων Πόρων και της Εκπαίδευσης», Εκδόσεις: Εκδόσεις Σταμούλη ΑΕ. Αθήνα, ISBN: (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 89836).

Προπτυχιακά

Τελευταία νέα & ανακοινώσεις

Αναπλήρωση μαθήματος “ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΙΙ”

19/04/2024|

Την Τρίτη 23/04/2024 θα πραγματοποιηθεί η αναπλήρωση του μαθήματος ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΙΙ, στο αμφιθέατρο 1.2, και ώρες 13-15. Η διάλεξη θα είναι κοινή για τα τμήματα Α και Β.

Ο διδάσκων
Α. Πολυμένης

 

Από τη Γραμματεία

Εργαστήριο Λογιστική ΙΙ, από ΑΜΦ-5 στο ΑΜΦ-2 κάθε Παρασκευή 17:00-19:00

18/04/2024|

Αγαπητοί φοιτητές/τριες,

Το Εργαστήριο/φροντιστήριο Λογιστική ΙΙ θα γίνεται ίδια μέρα και ώρα κάθε Παρασκευή 17:00-19:00 σε άλλο αμφιθέατρο, από ΑΜΦ-5 σε ΑΜΦ-2 (1ος όροφος)

Δείτε και το επικαιροποιημένο πρόγραμμα στην ιστοσελίδα https://www.econ.upatras.gr/undergraduate/orologio-programma/

 

Θέματα Ψηφιακής Οικονομίας: Αναπλήρωση Εργαστηρίου

18/04/2024|

Στο πλαίσιο του μαθήματος “Θέματα Ψηφιακής Οικονομίας”, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί στο eclass, υπενθυμίζεται ότι σήμερα Πέμπτη 18.4.2024 και ώρα 13:00-15:00, θα αναπληρωθεί το Εργαστήριο που δεν πραγματοποιήθηκε λόγω κατάληψης.

Η διδάσκουσα,

Β. Δασκάλου

Αναβολή αυριανής διάλεξης 9-11, τμήμα Α, Μαθηματικά ΙΙ

15/04/2024|

Λόγω έκτακτων ακαδημαϊκών υποχρεώσεων,  η αυριανή διάλεξη 16/4, ώρα 9-11 του τμήματος Α, Μαθηματικά ΙΙ, κος Βενέτης αναβάλλεται.
Θα υπάρξει ενημέρωση σχετικά με την αναπλήρωση της διάλεξης.

Ο Διδάσκων

Ι. Βενέτης