Οικονομετρία

Κωδικός Μαθήματος
Εξάμηνο: 5ο
Έτος Σπουδών:
Κατηγορία: Υποχρεωτικό
Προς Φοιτητές Erasmus: Όχι
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα της Οικονομετρίας εισάγει τους φοιτητές στις βασικές οικονομετρικές μεθόδους που είναι απαραίτητες για να εξαχθούν ποσοτικά συμπεράσματα για τις σχέσεις μεταξύ δύο ή περισσότερων μεταβλητών. Συγκεκριμένα, οι φοιτητές μαθαίνουν να αξιολογούν ποσοτικά υποδείγματα οικονομικών σχέσεων, να ερμηνεύουν (με οικονομικούς όρους) στατιστικά αποτελέσματα που απορρέουν από τη χρήση οικονομετρικών τεχνικών/μεθόδων σε οικονομικά υποδείγματα και να κάνουν προβλέψεις (σε εισαγωγικό επίπεδο) οικονομικών μεταβλητών με βάση συγκεκριμένα οικονομετρικά υποδείγματα. Αποτελεί βασικό ποσοτικό μάθημα που στοχεύει στην σύνδεση Στατιστικής, Μαθηματικών και Οικονομικής Θεωρίας.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
1) Γνώση
- αναγνωρίζει την απλή και πολλαπλή γραμμική παλινδρόμηση ως εργαλείο ανάλυσης οικονομικών δεδομένων (διαστρωματικών και χρονοσειρών)
2) Δεξιότητες
- χρησιμοποιεί το Excel σε εισαγωγικού επιπέδου οικονομετρικές αναλύσεις, εισαγωγικές γνώσεις σε λογισμικό ανοικτού κώδικα, π.χ. gretl
- παρέχει ερμηνεία και κριτική αξιολόγηση σε αποτελέσματα εμπειρικής οικονομετρικής ανάλυσης
- προβαίνει σε στοιχειώδεις διαδικασίες επικύρωσης υποδειγμάτων (εξειδίκευσης) στο πλαίσιο της απλής ή πολλαπλής γραμμικής παλινδρόμησης
3) Ικανότητες
- διαβάζει και να κατανοεί εκθέσεις και άρθρα περιοδικών που κάνουν χρήση των εννοιών και των μεθόδων που εισάγονται στο μάθημα
- χρησιμοποιήσει οικονομετρικά υποδείγματα στο ακαδημαϊκό του έργο
- παρουσιάζει τεχνικά αποτελέσματα με τρόπο σαφή και κατανοητό
Περιεχόμενα μαθήματος
Διάλεξη 1 – 2 :
Ορισμός οικονομετρίας, Τύποι δεδομένων, Διαστρωματικά δεδομένα (cross section data), Χρονοσειρές (time series data), Δεδομένα panel (panel data). Εισαγωγικές στατιστικές έννοιες: τυχαίες μεταβλητές, αναμενόμενη τιμή, διακύμανση, συνδιακύμανση, συσχέτιση, εκτιμητές.
Διάλεξη 3 – 4 :
Αιτιότητα και πλασματικές συσχετίσεις, Το απλό διμεταβλητό υπόδειγμα, Μέθοδος εκτίμησης ελαχίστων τετραγώνων, Διαχωρισμός αθροίσματος τετραγώνων.
Διάλεξη 5 – 6 :
Στατιστική επαγωγή στο απλό γραμμικό υπόδειγμα, Πρόβλεψη με το απλό γραμμικό υπόδειγμα.
Διάλεξη 7 – 8 :
Ο χρόνος ως ερμηνευτική μεταβλητή, Λογαριθμικός-λογαριθμικός μετασχηματισμός, Λογαριθμικός-γραμμικός μετασχηματισμός, Γραμμικός-λογαριθμικός μετασχηματισμός, Στασιμότητα και μη-στασιμότητα, Μέθοδος εκτίμησης μέγιστης πιθανοφάνειας.
Διάλεξη 9 – 10 – 11 :
Το πολλαπλό υπόδειγμα παλινδρόμησης, Το θεώρημα Gauss-Markov, Ο εκτιμητής της διακύμανσης του διαταρακτικού όρου, Στατιστική επαγωγή στο πολλαπλό υπόδειγμα, Κριτήρια προσαρμογής στο πολλαπλό υπόδειγμα: Ο συντελεστής προσδιορισμού στο πολλαπλό υπόδειγμα, Διορθωμένος συντελεστής προσδιορισμού, Κριτήρια προσαρμογής AIC και BIC, Ερμηνεία συντελεστών πολλαπλής παλινδρόμησης και διαμερισμένη παλινδρόμηση, Εξειδίκευση του υποδείγματος, Παράλειψη σχετικών με το υπόδειγμα μεταβλητών, Εισαγωγή περιττών μεταβλητών, Πολυσυγγραμμικότητα, Ψευδομεταβλητές: Εποχικότητα, Επιδράσεις συγκεκριμένων εξωγενών παραγόντων, Τμηματικά συνεχείς συναρτήσεις.
Διάλεξη 12 -13:
Έλεγχος γενικών γραμμικών υποθέσεων, Υπο-περίπτωση (i) ελέγχου σημαντικότητας ενός και μόνο συντελεστή, Υπο-περίπτωση (ii) γραμμικού ελέγχου ενός και μόνο συντελεστή, Υποπερίπτωση (iii) ελέγχου ενός γραμμικού περιορισμού, Υπο-περίπτωση (iv) ελέγχου σημαντικότητας της παλινδρόμησης, Υπο-περίπτωση (v) ελέγχου σημαντικότητας υπο-ομάδας του β και η προσέγγιση μέσω του “περιορισμένου” υποδείγματος.
Διδακτικές Δραστηριότητες
Διαλέξεις (3 ώρες/εβδομάδα) και Εργαστηριακές ασκήσεις (1 ώρα/εβδομάδα)
Οργάνωση Διδασκαλίας
|
Δραστηριότητα |
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
| Διαλέξεις |
39 ώρες (3×13) |
| Ασκήσεις Πράξης που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης σε μικρότερες ομάδες φοιτητών |
13 ώρες (1×13) |
| Αυτοτελής Μελέτη |
98 ώρες |
| Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
150 ώρες |
Αξιολόγηση
Ι. Γραπτή τελική εξέταση στην Ελληνική γλώσσα.
ΙΙ. Προαιρετική ατομική εργασία επαύξησης βαθμού που περιλαμβάνει ασκήσεις κατανόησης στις ενότητες του μαθήματος με την βοήθεια προγραμμάτων όπως το Excel και/ή το gretl.
Χρήση ΤΠΕ
- Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
- Χρήση του Excel και του προγράμματος ανοικτού κώδικα gretl για πρακτική εξάσκηση σε όλες τις διδασκόμενες τεχνικές και στην παρουσίαση οικονομικών αποτελεσμάτων
Προπτυχιακά
Τελευταία νέα & ανακοινώσεις
Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για Υποβολή Πρότασης προς Σύναψη Συμβάσεων Μίσθωσης Έργου Ιδιωτικού Δικαίου για την Ανάθεση Έργου στο Πλαίσιο της Πράξης “Απόκτηση Ακαδημαϊκής Διδακτικής Εμπειρίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών για το Ακ. Έτος 2025-2026 (ΚΩΔ. ΠΡΟΓΡ. 83987, ΚΩΔ. ΟΠΣ: 6028738– Επιστημονικά Υπεύθυνος: Ιωάννης Βενέτης) (02.12.2025)
Το Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πατρών μέσω του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας του Πανεπιστημίου Πατρών, σύμφωνα με απόφαση της αρ. 994ης/26.11.2025 Συνεδρίασης της Επιτροπής Ερευνών του Πανεπιστημίου Πατρών, στο πλαίσιο υλοποίησης της Πράξης με τίτλο «Απόκτηση Ακαδημαϊκής Διδακτικής Εμπειρίας, στο Πανεπιστήμιο Πατρών για το […]
Ημερίδα ΙΚΥ με τίτλο «Παρουσίαση Υποτροφιών ΙΚΥ στο πλαίσιο του προγράμματος “Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή” (ΕΣΠΑ 2021–2027), που συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ+)
H Διεύθυνση Υποτροφιών του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών προσκαλεί σε ημερίδα παρουσίασης Προγραμμάτων η οποία θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα, στο Κεντρικό κτήριο του ΕΚΠΑ (Πανεπιστημίου 30), στο αμφιθέατρο «Ιωάννης Δρακόπουλος», την Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου 2025 και ώρα 10.00 π.μ.
Η ημερίδα θα εστιάσει κυρίως στα […]
Ηλεκτρονική Αξιολόγηση Προπτυχιακών και Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών – Συμπλήρωση ερωτηματολογίων
Στο https://ps.modip.upatras.gr/ έως και την Παρασκευή 16 Ιανουαρίου 2026.
Η διαδικασία της ηλεκτρονικής συμπλήρωσης των ερωτηματολογίων για το χειμερινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2025-2026 από φοιτητές ξεκινάει από σήμερα και θα πραγματοποιηθεί έως και την Παρασκευή 16 Ιανουαρίου 2026.
Δυνατότητα συμπλήρωσης των ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων για τα […]


